Σε δύσκολες καταστάσεις ο Πολιτισμός μπαίνει τελευταίος ως προτεραιότητα, ενώ θα έπρεπε να είναι πρώτος.. Σε καταστάσεις κρίσης, σε εποχές που τοποθετούμαστε και προσδιοριζόμαστε εκ νέου, προσπαθώντας να αποφασίσουμε που θέλουμε να πάμε, ο πολιτισμός είναι η πυξίδα μας. Το φωτεινό άστρο που μας οδηγεί.  Τα τελευταία χρόνια  με την οικονομική κρίση, οι κοινωνίες αναζητούν τρόπους ενίσχυσης της οικονομίας τους αλλά και βελτίωσης της εικόνας τους. Παρατηρείται λοιπόν, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς, αξιοσημείωτη αύξηση διαφόρων μορφών τουρισμού. Μια από αυτές είναι και ο πολιτιστικός τουρισμός. Την στιγμή που η χώρα μας διανύει μια από τις δυσκολότερες οικονομικές περιόδους, ο πολιτισμός μπορεί να αποτελέσει ένα από τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα στην προσπάθεια που γίνεται για προσέλκυση τουριστών, καθώς επίσης και στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, μειώνοντας έτσι την εποχικότητα. 

Οι αλλαγές στις προτιμήσεις των επισκεπτών-τουριστών καθώς και οι αναζητήσεις τους για αυθεντικές και πρωτότυπες εμπειρίες,  οδηγούν  τις τοπικές κοινωνίες στην αλλαγή του τουριστικού μοντέλου ανάπτυξης. Έτσι, η διοργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων κάθε είδους και μεγέθους αυξάνει την επισκεψιμότητα και την αναγνωρισιμότητα μικρών και μεγάλων πόλεων. 

Επομένως η διεξαγωγή φεστιβάλ στις τοπικές κοινωνίες είναι στενά συνδεδεμένη με την αναπτυξιακή διαδικασία. Μάλιστα η διεξαγωγή ενός πολιτιστικού φεστιβάλ μπορεί να επιδράσει θετικά και σε άλλους τομείς της τοπικής κοινωνίας που αφορούν την ανάπτυξη και την οικονομία. Πιο συγκεκριμένα, στον εκπαιδευτικό τομέα, μέσω της συμμετοχής σχολικών ομάδων, στον καλλιτεχνικό τομέα, μέσω της προώθησης καινοτόμων μορφών καλλιτεχνικής έκφρασης, στον οικονομικό τομέα, μέσω της δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας αλλά και στον κοινωνικό τομέα, μέσω της τόνωσης της τοπικής υπερηφάνειας και ταυτότητας. 

 Ωστόσο εκτός από τις άμεσες επιπτώσεις που έχουν οι πολιτιστικές εκδηλώσεις για τις περιοχές, υπάρχουν και οι έμμεσες θετικές επιπτώσεις, που έχουν να κάνουν με την ευρύτερη εικόνα της περιοχής. Η διοργάνωση ενός πολιτιστικού φεστιβάλ μπορεί να προσελκύσει επισκέπτες και επενδυτές, λειτουργώντας θετικά και για τον ντόπιο πληθυσμό. Η τουριστική βιομηχανία μπορεί να λειτουργήσει παράλληλα και συνδυαστικά με συμμετοχική διαδικασία των κατοίκων, των τοπικών φορέων και αρχών, προβάλλοντας τα ήθη και τα έθιμα του τόπου. Εξάλλου οι τομείς του πολιτισμού λειτουργούν αρμονικά και σε αλληλεπίδραση με άλλους τομείς όπως η εστίαση, η ξενάγηση, η βιωματική εμπειρία, η μεταποίηση, η επίσκεψη σε χώρους με αρχαιολογική και ιστορική αξία, γνωριμία με την τοπική αρχιτεκτονική, συμβάλλοντας έτσι στην αναζωογόνηση του τόπου.

Η σχέση των φεστιβάλ και των πολιτιστικών εκδηλώσεων με την εικόνα μιας πόλης αποκτά σήμερα μια πολύ στενή σύνδεση, προσφέροντάς της ένα ιδιαίτερο πολιτιστικό προφίλ. Εκτός λοιπόν από την διεγερτική διέξοδο έκφρασης που προσφέρουν στον ντόπιο πληθυσμό, συμβάλλουν και στην διαμόρφωση μιας ελκυστικής εικόνας της πόλης και της περιοχής. Κατά την διάρκεια των φεστιβάλ, η ατμόσφαιρα που δημιουργείται στην πόλη επιδρά πολύ θετικά στην ψυχολογία των επισκεπτών, δημιουργώντας όμορφες εντυπώσεις στους επισκέπτες. Η εικόνα της πόλης εξαρτάται από το πόσο ωραία και άνετα θα περάσει ο επισκέπτης αλλά και το πόσο πολύ θα διασκεδάσει!

Παγκοσμίως υπάρχουν πολλά επιτυχημένα πολιτιστικά φεστιβάλ και αν και δεν υπάρχει έγκυρη  πηγή η οποία να τα αναφέρει λεπτομερώς, θεωρείται ότι λαμβάνουν χώρα πάνω από 10.000! Ωστόσο και στην χώρα μας υπάρχουν πολλά φεστιβαλικά ραντεβού που πετυχαίνουν όλα τα παραπάνω, όπως, ενδεικτικά αναφέρω, στην Σύρο το «Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου» και στην Τήνο το «Κοινωνώ – Kinono Art Gathering», αλλά και στα Χανιά το «Διεθνές Φεστιβάλ Φωτογραφίας».

Υπάρχουν πολλοί ορισμοί που αναπτύχθηκαν από την διεθνή βιβλιογραφία που προσπαθούν να αποδώσουν την έννοια του φεστιβάλ. Επέλεξα την σύγχρονη εκδοχή του όρου από τον  Kaic (2006:54),, «φεστιβάλ είναι κάθε συνεκτικό σύνολο συσχετιζόμενων καλλιτεχνικών γεγονότων που επιδιώκει να μεταφέρει την αίσθηση του εξαιρετικού γεγονότος στην τρέχουσα ροή της πολιτιστικής υπερπαραγωγής».

 Τα πολιτιστικά φεστιβάλ προσθέτουν άυλο στοιχείο στον υλικό πολιτισμό της πόλης και αποτελούν τα πιο βασικά διαθέσιμα εργαλεία των χωρών και των τοπικών κοινωνιών για να αυξήσουν τον τουρισμό τους, να δημιουργήσουν ισχυρές ευκαιρίες city branding, να έχουν θετική κάλυψη από τα ΜΜΕ και να ενισχύσουν την οικονομία. Με την σωστή οργάνωση και τις πρέπουσες  ενέργειες προβολής και προώθησης μπορούν να καταστήσουν την τοπική κοινωνία έναν ανταγωνιστικό τουριστικό προορισμό, αξιοποιώντας τα μοναδικά χαρακτηριστικά της περιοχής, όπως τα αγροτικά προϊόντα, την τοπική γαστρονομία, τα ήθη και τα έθιμα αλλά και την τοπική πολιτιστική κληρονομιά.

Είσαι ενεργός πολίτης; Ενδιαφέρεσαι για τον τόπο σου; Στείλε τώρα το δικό σου κείμενο, άρθρο, παράπονο ή καταγγελία!

Μπορείς ακόμα και ανώνυμα. Αρκεί στην αρχή ή στο τέλος του κειμένου σου, να γράψεις την λέξη “Ανώνυμος”.

Σε αυτήν την περίπτωση, προστατεύουμε το email σου ή όποιο άλλο στοιχείο αφορά στο περιεχόμενο της αποστολή σου με απόλυτη εχεμύθεια, καλυπτόμενοι από το δημοσιογραφικό απόρρητο

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΤΟ KOUMANTO
  • 6948961006
  • mme.dimosiotita@gmail.com
  • Πανελλαδική δραστηριότητα

Αν επιθυμείτε μπορείτε να επικοινωνήσετε και μέσω  φόρμας. Ωστόσο σε αυτήν την περίπτωση, ενδέχεται να δούμε την αποστολή σας με σχετική καθυστέρηση  

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΜΑΣ
img

Copyright © 2023 koumanto.gr  All rights reserved.

Αναδημοσιεύσεις, αποσπάσματα, εικόνες καθώς και χρήση οποιουδήποτε μέρους περιεχομένων, επιτρέπεται με ρητή υποχρέωση στην αναφορά πηγής και ενεργό σύνδεσμο (link)